söndag, september 18, 2005

Intervju med Linnéa Bergman Sjöstrand

Linnéa Bergman Sjöstrand gick våren 2005 ut från Konstfack, linjen Grafisk Design och Illustration. I maj intervjuades Natalia Goldin Lundh på SARTS. Framförallt angående den då pågående utställningen med Joanna Rytel. Diskussionen som sedan kom att föras handlade delvis om annat än utställningen. Konstnären Dorinel Marc och Natalia Goldin Lundh tog kommandot över de tämligen tuffa kommentarerna. Linnéa fick minst sagt en del törnar och nu undrar vi hur hon tog det och vad som hänt sedan dess.
-------

Rikard Ekholm: Den första maj lade jag upp en intervju med Natalia Goldin Lundh här på SARTS. Vi var framförallt nyfikna på hennes utställning med Joanna Rytel (Kalle intervjuade Rytel). Efter Goldin-intervjun pågick en häftig diskussion. De som var mest engagerade var Natalia Goldin Lundh själv och konstnären Dorinel Marc. Marc frångick efter ett tag den ursprungliga diskussionen, och Du kom på tal. Hade du talat med Marc om detta, ville du att han skulle, så att säga, föra din talan?

Linnéa Bergman Sjöstrand: Dorinel berättade först efter det att inlägget hade gjorts att han tagit upp mig och min examination med Natalia på SARTS. Han skrev då även i sitt mail att han hoppades att han gjort min historia rättvisa. Jag kände inte att jag hade något att invända, då jag absolut inte baktalat Natalia utan bara berättat om examinationen för Dorinel och han reagerat självmant. Dorinel är en man som säger vad han tycker, vilket jag respekterar honom för. Jag kände inte att han gav sig ut på korståg å mina vägnar utan att ordet är fritt och han tog upp det som engagerade honom.

RE: Det hela resulterade sedermera i att Goldin Lundh kritiserade din konst; "[...] jag tyckte att det var ganska tråkigt, mycket bra som design men helt ointressant som konst." "Slätstruken" och "trist" var också ord som användes. Goldin Lundh anser att det du gör är design och att den är "mycket bra", men att den knappast kan vara konst. Hur kändes det att få höra det - att förstå att "alla" kunde se hur de talade över ditt huvud? Goldin Lundh hade varit opponent mot dig på Konstfack, men hade då inte sagt det som hon nu skrev.

LBS: Kritik är bra att få oavsett färg tror jag. Dock kändes det onekligen konstigt att få höra så vassa ord i efterklang från Natalia eftersom hon som inbjuden opponent på min examination inte sade något direkt riktat till mig personligen, vilket jag hade önskat och saknade under examinationen. Jag respekterar hennes åsikter och kan även förstå att hon upplevde det konstigt att bli inbjuden till institutionen för Grafisk design & Illustration då hon, som hon själv uttryckte det, ju behandlar konst i vanliga fall. Jag har däremot svårt att förstå hur hon kan kalla det jag gjort för grafisk design då projektet bestod av två delar, varav den ena var ett videoverk och den andra en serie om sex stycken illustrationer. Det faktum att det rörde sig om grafisk design och att detta hindrade henne från att bedöma mitt arbete kändes som ett fegt pardon då jag ju senare fick läsa att hon ville skona mig från att bli sågad framför mina professorer. Att diskussionen sedan uppehöll sig så pass länge vid vad man kan kalla konst, var gränsen mellan olika discipliner går kan inte skyllas enbart på Natalia. Både mina professorer tillsammans med elever från institutionen reagerade starkt på hennes uppfattning och till slut blev det bara lite tid över till diskussion kring mitt arbete.

RE: Natalia Goldin Lundh är framförallt gallerist. Men i diskussionen som följde framstår hon som en arg och bestämd kritiker. I det här skedet hade du ännu inte gått in i diskussionen, men jag har förstått det som att du följde den, varför gick du inte in och sa ifrån, eller åtminstone kommenterade?

LBS: Jag tyckte till en början att det var kul att se vart det hela var på väg och lät därför bli att gå in. Men efter ett tag kändes det mer som uppeldade känslor fick styra. Något som jag sedan skrev i mitt inlägg, det började mest likna en tuppfight dem emellan.Då gick jag in med en kommentar. Det var även först då det kändes som Dorinel förde min talan på ett sätt som inte kändes önskvärt för mig och med ett anförande som inte var något jag kunde ställa mig bakom.

RE: När du väl gick in i diskussionen satt du verkligen ned foten. Du skrev, "Jag känner mig i viss mån våldtagen". Du skriver också att du skiter i vad det du producerar kallas för. Nu snart tre månader senare känner du dig fortfarande våldtagen, och vad det du gör klassas som, skiter du verkligen i det?

LBS: Att känna sig våldtagen är ett starkt sätt att uttrycka sig på, kanske för starkt i det här sammanhanget men jag ville göra min poäng, nämligen att jag tyckte att båda två tappat greppet om diskussionen och att det blev för personliga, och att diskussionen blev för trång. Nej, jag skiter inte fullständigt i hur det jag gör benämns, men jag lägger inte tyngsta vikt vid att hävda min titel som konstnär. Jag kände snarare att jag efterlyser möjligheten att röra sig fritt. Jag är utbildad grafisk formgivare och illustratör men det tar inte rätten ifrån mig vara konstnär för en dag, under en utställning eller för resten av livet om jag så önskar det. Det är även upp till en större publik än Natalia Goldin Lundh att avgöra.

RE: Har du senare talat med Marc eller Goldin Lundh om detta. Är det något nu som du vill ska gå fram till dem nu?

LBS: Jag har träffat Dorinel ett par gånger efter bloggdebatten men inte Natalia. Jag tror inte att det slog henne att jag skulle komma att läsa allt vad som sades. Det tycker jag var bra för annars hade jag aldrig fått den ärliga respons jag eftersökte på examinationen. Tror fortfarande att saker skall sägas högt och direkt. Sedan uppskattar jag att hon som jag, vill lägga det hela bakom oss. Självklart håller jag också med Dorinel Marc om det öppna samtalet.

RE: Du ska snart öppna en hemsida där man kan se dina grejer, vad är adressen? Och vad har du för andra planer? Har du några utställningar på gång?

LBS: För närvarande jobbar jag tillsammans med Daniel Skoglund (grafisk formgivare), och flyttar i dagarna in i lokaler ute på skeppsholmen. Någon utställning finns inte planerad än så länge men är något jag hoppas kunna se fram emot. För tillfället finns bara en hemsida jag har tillsammans med Daniel Skoglund och Jalmar Staaf och är gemensam för oss tre och de arbeten vi gjort ihop. Min egen är under konstruktion för tillfället. Får återkomma med adress till den.

RE: Ja, återkom med adress så vi kan titta in.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej allesammans!

Jag tycker att det var ett bra initiativ från Rikard och Karl att intervjua Linnéa om det som inträffade innan sommaren och om framtidsutsikterna. Det är sånt som gör SARTS levande och medmänskligt.

Jag vill återpoängtera att jag inte försökte föra Linnéas talan utan använde det som utspelade sig på Linnéas examination som ett exempel på brist på erfarenhet från Natalias sida.
I en av kommentarerna till Natalia uttryckte jag min förhoppning om att Linnéa skulle komma in i diskussionen. Var god läs citaten nedan:

"Dorinel Marc said...

Hej Natalia!

Jag agerade inte auktoritärt mot dig. Däremot var jag kritisk mot dig på ett pedagogiskt sätt. Det var du som försökte agera auktoritet när det gällde Oivvio Polite och det var därför som jag gav mig in i debatten. Jag tog upp situationen som utspelade sig på Linnéas examination som ett exempel på brist på erfarenhet från din sida. Sen kom hela diskussionen att handla om Linneas konst. Hoppas att Linnea vill skriva en kommentar."

Och så kom Linnea in till slut och skrek ut sitt vrede över hur hon kände sig behandlad. Det var ett primal skrik och ett bevis på att Linnéa hade kommit till (konst)livet.
Det är inte helt ovanligt att folk skriker när jag tar över rollen som pedagog. Mina metoder är inte helt konventionella och går ut på att även den tystaste i klassen skall få göra sig hörd.

Jag träffade Natalia på öppningen av "Here Comes The Sun" och vi kramades och tackade varandra för insatsen i debatten. Vi var överens att det varit tufft men spännande och givande.

Och jag vill ännu en gång tacka Natalia för att hon tagit sig tid och svarat på mina kommentarer. Utan Natalias medverkan hade inte diskussionen varit möjligt.
Jämför det med Maria Lind och Lars O som inte besvärade sig att besvara mina kommentarer. Betyder det att de håller med mig eller tyder det på att de blivit avskräckta av att läsa kommentarerna till intervjun med Natalia.
Oavsett orsaken till deras tystnad så är i mina ögon Natalia Goldin idag både modigare och mognare än Lars O och Maria Lind tillsammans.
( "Intervju med Maria Lind: del 2" publicerad på SARTS söndag, juni 05, 2005 och en kort text om Lars O "Uppföljning..." publicerad på SARTS tisdag, juli 05, 2005)

Jag hoppas att debatten har öppnat upp för en bra framtida kommunikation mellan Natalia och Linnéa. Tydliga motståndare och kritiker är lika värdefulla som bästa vänner.

Jag vill önska både Linnéa och Natalia Lycka till med sina verksamheter!

Dorinel

Rikard Ekholm sa...

Det gläder oss mycket att få sådana positiva omdömen av Dig - konstsveriges ärligaste person! (Vi är också ärliga såklart)

Det gläder mig också att intervjun med dig snart kommer dyka upp här hos oss.

Anonym sa...

I konsekvensens namn bör ni också intervjua Oivvio Polite om hur det kändes att få sin kompetens debatterad här på Sarts. Alla diskuterade ju överhuvudet på honom.

Rikard Ekholm sa...

Under Goldinkommenteringen tog jag vid ett flertal tillfällen kontakt med Oivvio Polite. Han avstod dock från att kommentera.